Lifestyle

 

Fit, Healthy & Happy

 

Hoe kun je zo gezond en happy mogelijk door het leven gaan,

Elke dag surfen en yoga is natuurlijk niet haalbaar, helaas.

 

Op deze pagina geef ik tips voor een fijne lifestyle.

 

Na een langer periode waarin in steeds ziek was, en me niet fit voelde en na veel bezoeken aan het ziekenhuis, dokter, homeopaten en een allergoloog uit pure wanhoop, heb ik een lifestyle kunnen creëren waarin in mij weer fit , healthy en happy voel. Ik wil dit graag met jullie delen. Gezond eten, en lekker in je vel zitten zijn zo belangrijk en ik geloof dat voeding daarin een grote rol speelt.

Daarom heb ik mezelf een lifestyle aangeleerd, waarin het me lukt om fit te blijven tijdens mijn hechtische drukke leven als stewardess.

En nee ik eet echt niet alleen maar rauwe groenten, maar suiker,gister en koemelk producten probeer ik wel te vermijden.

Natuurlijk is het belangrijk dat je voor jezelf kunt uitvinden, waar je op reageert of wat voor jouw lichaam wel of niet werkt.

Maar ik had altijd last van mijn buik, allergieen , en constant last van mijn keel.

Toen ik uit pure wanhoop mijn amandelen heb laten verwijderen, maar heel doodziek uit de operatie kwam, waarna ik weken last heb gehad van mijn evenwicht orgaan en nog steeds last van keel wist ik wel dat ik opzoek moest gaan naar de oorzaak.

Het bleek een fikse candida infecties ( schimmel in darmen) in combinatie met een laag B12 gehalte.

Misschien herken je deze klachten, sukkel je zelf ook met je gezondheid, ga ermee aan de slag

Ik ben zo blij dat ik uiteindelijk  de oorzaak heb weten te acherhalen, een manier heb kunnen vinden om me weer goed te voelen. 

Natuurlijk heeft mijn baan ook wel z'n uitwerking op mijn lijf, maar ik wist zeker dat er meer aan de hand was..

Door de tijdsverschillen en omdat ik vaak in de nacht werk helpt het mij om regelmatig te sporten, voor mijn Body & Mind

Hierdoor kan ik sneller herstellen na een vlucht, daarnaast heb ik gemerkt dat ik me na bepaalde voeding ( geraffineerde suikers) ook eerder moe en niet fit voelde.

Daarnaast ben ik gestopt met alle producten waarin Koemelk is verwerkt en eet ik zoveel mogelijk gistvrij,

Dit betekent inderdaad ook weinig alcohol.

Aangezien ik naast het vliegen ook nog in een Biercafé werk, was dit wel even een omschakeling, je werkt in een Biercafé maar kunt het niet drinken.....

Gelukkig zijn er ook een aantal alternatieve die ook heerlijk zijn en waar ik geen buikpijn aan over hou..

Elke avond met een opgeblazen gevoel en een 3maten dikkere buik was ik  echt zat.

 

Brood heb ik vervangen door desembrood & rijst wafels en daarnaast kun je ook makkelijk zelf gistvrije snacks maken.

In de avond veel verse groentes, quinoa salade of een verse soep zijn altijd goed.

Zelf probeer ik ook zo min mogelijk vlees te eten, voor meerdere redenen ( o.a milieu, dierenleed en eigen gezondheid)

Maar af en toe stuk stukje vis of kip met groente is prima.

Ik denk dat voor iedereen een ander eetstyle belangrijk is, maar het kan geen kwaad om een tijdje op letten op wat je eet en waar je lichaam goed of niet goed op reageert..

 

Probeer naast gezond eten, ook Happy te leven..

 

Doe waar je gelukkig van wordt en waar je je goed bij voelt.

En een keer Nee zeggen tegen een verjaardag of afspraak ik echt niet erg, luister naar je lichaam

 

#Live Happy # Be Happy

 

Tuurlijk er moet gewerkt worden, maar probeer dit goed in te vullen, neem eens een keer een periode extra vrij.

Om het jaar neem ik een periode onbetaald verlof om een mooie reis te maken of om gewoon tijd voor mezelf te hebben.

Het werkt echt verhelderend en stress verlagend.

Daarnaast helpt Yoga ontzettend om je weer even tot jezelf te laten komen en je drukke bestaan te doen vergeten.

Je leert om je  ademhaling onder controle te krijgen en daarnaast train je ook om soepele spieren te krijgen. 

 

Hieronder een aantal Tips om je een houvast te geven voor een gezonde levenstyle...

Aangezien ik echt geen  keuken wonder ben zijn het makkelijke en snelle recepten

 

Dit is de basis voor iedere dag. 

 

Ochtend:  

  • Direct na het opstaan een glas water met citroen

Ontbijt:       

 

  • Havermout gemengd met Water
  • Handje Nootjes
  • Kaneel poeder/kurkuma poeder
  • Bramen/Besjes of wat je lekker vindt..

 

Lunch:   

 

  • Desembrood     
  • Gekookt eitje
  • Avocado / Gerookte kip
  • Tomaat
  • Rucola   peper/zout/knoflook poeder

 

 Diner: 

 

  • Veel groentes, couscous, quinoa, of maak zelf een lekkere verse soep.
  • Probeer witte pasta, rijst of gist houdende pasta producten te vermijden. deze bevatten veel geraffineerde suikers, de volkoren versies zijn ook prima.
  • Aardappelen zijn een prima vervanger, en zijn bovendien gist vrij.
  • Zoete aardappen uit de over is ook erg lekker en voedzaam.
  • Een stukje zalm of kip af en toe met verse groente is prima

 

 Snacks:  

 

  • Havermout banaan koekjes
  • Plak Banenbrood
  • Handje ongebrande nootjes
  • Rauwkost met hummus
  • Muesli repen zelfgemaakt
  • Stuk pure chocolade 80%
  • Havermout/banaan muffins

 

                            

 

 

 

Elke week maak ik wanneer ik even tijd heb een Banenbrood of een aantal Havermout koekjes en die vries ik in.

Voordat ik ergens naartoe ga, graai ik even in de mijn vriezer en gooi ik iets in mijn tas.

Zo heb je altijd iets bij je wanneer je trek krijgt of ergens op visite bent en er een stuk taart voor je neus wordt gezet.

 

De bitterballen bij de borrel kun je vervangen door komkommer of bleekselderij met hummus.

Tortilla chips met zelf gemaakte guacemole is ook lekker.

 

Het is even een knop omzetten, maar als het eenmaal gelukt is voel je je snel veel fitter en is het makkelijk vol te houden. 

 

Tip:

Een uur bewegen per dag  ( dit kan alles zijn, lopen, zwemmen, surfen, ) en  vervang het gewone supermarkt brood door vers desembrood

Je zult veel langer vol zitten en minder trek hebben in een tussendoortje.

 

Wil je afkicken of minder suiker eten, houdt er rekening mee dat het erg lang duurt voordat je hier helemaal van af bent, en de afkick verschijnselen zijn best heftig

( trillen, misselijk, honger aanvallen, humeur schommelingen) je moet er even doorheen.

 

Wees niet boos op jezelf als het even een paar dagen niet lukt, geniet dan gewoon van een lekkere snack of maaltijd en pak het later weer op..

 

Geen last meer van schommelende bloedsuikerspiegel, fit wakker worden, geen inkak momenten om 16uur smiddags en natuurlijk zul je ook strakker in je lijf komen te zitten

 

Want fit en strak de zomer in, wie wil dat nou niet..

 

Af en toe zal ik fijne en makkelijke recept toevoegen op deze pagina

 

Handig om op te slaan, als je een makkelijk en snel iets gezonds wilt maken.

 

 

 

 

 

Recepten

Havermout Banaan koekjes:

 Suiker/gluten & lactose vrij

 

ingrediënten:

  • 2 bananen
  • 120 gram havermout
  • 1 tl kaneel
  • ongebrande noten
  • stukje pure chocolade ( 80%) 

 

Verwarm de oven voor op 180 graden en bekleed een bakblik of rooster met over papier

 

Pureer de bananen met een staafmixer en prak ze fijn met een vork.

Voeg de havermout en overige ingrediënten toe. 

Rasp de choclade door het deeg heen of breek kleine stukjes af

Kneed of roer alles door het deeg.

 

Met twee lepels kun je balletjes maken en daarna aandrukken op het bakblik.

Maak de koekjes niet te dik, omdat ze niet heel knapperig worden, ze blijven vrij zacht.

 

Bak de koekjes in ongeveer 20minuten gaar.

 

Je kunt ze in de vriezer  lang bewaren, maar meteen warm zijn ze natuurlijk het lekkerst.

 

Eet smakelijk


Water

 

Drink minimaal 1,5 liter water per dag.

Het zuivert je lichaam, helpt om meer vet te verbranden, geeft een vol gevoel en helpt om gemakkelijker af te vallen.

 

De neutrale smaak van water, vindt niet iedereen lekker, en 8 glazen water per dag drinken is gewoon best lastig.

Probeer eens water met een smaakje.

Je kunt water mixen met stukjes fruit, groente, of kruiden,

bvb water met limoen of komkommer, dit maakt het drinken een stuk aangenamer. 

 

Detox Water:

  • Zorgt voor een goede spijsvetering en gezonde darmflora
  • Helpt bij een opgeblazen gevoel
  • Zuivert je lichaam, vooral je lever en nieren
  • Stimuleert de ververbranding

Zelf detox water kun je gemakkelijk zelf maken:

 

Detox water met gember, munt & citroen

  • vul een fles of kan met water
  • rasp of snijd stukjes verse gember en voeg dit toe aan het water
  • voeg vers geperst citroensap toe
  • voeg een takje munt toe aan het water

Laat het water afkoelen in de koelkast, en drink een aantal glazen van dit zuiverende water per dag.

 

Detox water met Komkommer, munt & framboos.

 

  • Vul een fles of kan met water
  • voeg verse ( of uit de diepvries) frambozen toe
  • aan paar stukjes komkommer zonder schil
  • enkele verse munt takjes

Laat het water afkoelen in de koekast.

 

Ook heerlijk als alcohol vrije cocktail in de zomer.